
- Kort fortalt fungerer de på samme måte som powerbank-enhetene vi kjenner for lading av mobiltelefoner. Altså en mellomlagring av strøm.
Powerbanker i containerstørrelse i kombinasjon med en nyutviklet hurtiglader løser utfordringen for entreprenører som ønsker å operere med el-maskiner, men som sliter med effektiv lading.
Både batteribanken (med energilagringskapasitet på opptil 575 kW) og den nye hurtigladereren fra Atlas Copco er nå tilgjengelig for salg og utleie gjennom Agder Gruppen. Hurtigladeren er spesiallaget for nordiske forhold.
Aldri har det vært enklere å operere utslippsfritt enn nå. Dette er en etterlengtet løsning for full utnyttelse av maskinparken – og gjør det mye enklere å drifte batterielektriske maskiner. Et konkurransefortrinn i anbudsprosesser. Og best av alt: Uten støy, uten utslipp – og uten venting!
Stadig flere kommuner innfører krav om helt eller delvis utslippsfrie byggeprosjekter. Anleggsmaskiner som går på strøm gir en betydelig reduksjon i CO2-utslipp. Men elektriske anleggsmaskiner krever tilgang på strøm og mulighet for for regelmessig lading, noe som ikke alltid er en selvfølge på byggeplasser.
Med en mobil battericontainer og en hurtiglader på stedet blir problemet eliminert. Løsningen er batteribanken fra Atlas Copco i kombinasjon med den nye Z Charger hurtigladeren. Agder Gruppen tilbyr disse både for salg og utleie.
Ren, stille og rimelig energikilde
Batteribanken ZenergiZe er en 10-fots conteiner Hicube med litium-ion-batterier, som kan lagre energi fra alle tenkelige strømkilder. Batteripakken kan fylles opp ved hjelp av konvensjonell strøm eller fra dielselgenerator, men er også bygget slik at den også kan lades ved hjelp av solcellepaneler, vindkraft – eller som en kombinasjon av alle disse strømkildene.
Løsningen er perfekt for miljøer som krever støyreduserende drift, nattjobber, arbeid på avsidesliggende steder eller på steder med begrenset strømtilførsel.
Den europeiske strømkrisen sannsynliggjør at slike løsninger blir enda mer ettertraktet de nærmeste årene. Spesielt med tanke på at man f.eks. kan velge å lade opp batteribankene på natta, når strømmen er billigst.
ZenergiZe kan forøvrig lades fullt på mindre enn 3 timer.
Hurtiglader
Nå er det også lansert hurtigladere som kan kobles direkte til batteribanken. Ved hjelp av disse blir systemet enda mer fleksibelt og anvendelig, f.eks. på anlegg hvor det er store avstander eller i trange bymiljøer.
Alt som går på strøm kan lades fra denne løsningen, enten det er kompressorer, wiresager, gravemaskiner, tårnkraner eller personbiler. Man kan for øvrig lade direkte fra batteribanken, eller via hurtigladestasjonen.
Hurtigladeren veier 750 kilo. Den er enkel å transportere, flere kan ha tilgang gjennom hvert sitt ID-kort og man kan ta ut rapporter over bruk. Hurtigladeren trenger så å si ikke noe vedlikehold.
Hurtigladeren er dessuten utstyrt med en beskyttende ramme rundt selve ladestasjonen for å redusere slitasje. Denne stålrammen er konstruert og laget i Norge.
Nødstrøm
Batteribanker egner seg også ypperlig til en rekke andre bruksområder. For eksempel i nødstrøm-sammenheng, med tanke på kritisk infrastruktur.
Tradisjonelle nødstrømaggregater er avhengig av diesel. Mens batteribanker som dette kan være fulladet til enhver tid, f.eks. via solcellepaneler. Denne batteribanken kan settes i en modus slik at den opererer som en UPS.
Konvensjonelle diesel-generatorer trenger forøvrig tid for å starte opp. Mens batteribanker starter opp umiddelbart i UPOS-modus.
Så store og kraftige battericontainere som dette vil også kunne ha en rekke andre bruksområder. Det kan være til brakkerigger, mikro-nett til boliger, eller til og med til industriell bruk, alt fra småskala kraftverk til mindre produksjonsvirksomheter, som f.eks. trelastbedrifter.
Løsningen vil også være super med tanke på tunneldrift.
Energilagringssystemet ZenergiZe finnes i flere størrelser, med nominell energilagringskapasitet fra 45 til 575 kWh.
Bedre lønnsomhet
Norsk anleggsbransje har vært tidlig ute med å ta i bruk nullutslippsutstyr, i alle fall sammenliknet med kolleger i andre land. Agder Gruppen har de siste årene bygget om flere utleiemaskiner fra dieseldrift til hybridløsninger, slik at man kan kjøre utelukkende på strøm dersom man ønsker det.
Men nå begynner det også så smått å røre på seg hos de store maskinprodusentene på verdensbasis. På den internasjonale Bauma-messen i Tyskland høsten 2022 lanserte Caterpillar fire elektriske maskinprototyper (to hjullastere og to gravemaskiner) med modulære batteripakker. Også Volvo har helelektriske lastebiler som en del av sin portefølje. Flere vil komme i årene fremover.
Mer info og tekniske spesifikasjoner på Atlas Copcos hjemmeside